X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان
زمان ثبت : سه‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1386 در ساعت 03:43 ب.ظ
نویسنده : دانیال
عنوان : قواعد مهم در مورد شماره های IP
در هنگام خرید سرویس های اینترنت ،مدیران شبکه با انبوهی از معیارهایی که فراهم کنندگان سرویس ازآنها برای نمایش اندازه کارآیی شبکه های IP خود استفاده می کنند . تعداد نقاط حضور ، تعداد کشور های پشتیبانی شده میزان بسته های (Packet) قابل حمل ، تعداد دامین های متصل . فراهم کنندگان سرویس با بیان این معیارها ادعا می کنند که دارای بزرگترین یا گسترده ترین یا منسجم ترین backbone ها ی IP هستند . اما آیا این موارد واقعا ادعا های مطرح شده را برای مشتریان عملی می سازند؟ تحلیلگران صنعتی می گویند ، بله و خیر . طبق گفته متخصصان ، خریداران بایستی کمیت ها یی که شرکت های فراهم کننده سرویس از آنها برای پیگیری شبکه های IP خود استفاده می کنند را مد نظر قرار دهند ، اما آنها باید در هنگام گزینش یک فراهم کننده سرویس ، نیازهای خود را در نظر داشته باشند . Browenlee Thomas ، یک تحلیلگر ارشد در شرکت Forrestor Resear ، پیشنهاد می کند که خریداران فراتر از پهنای باند و معیارهای ترافیک را بنگرند تا در یابند که فراهم کنندگان سرویس ، نیازها ی خود را چگونه طراحی و پیکر بندی نمو ده اند . Thomas می گوید : " برای من مهم نیست که شما بیشترین POP را دارید ، بلکه قرار داشتن POPها در جایی که به آنها نیاز دارم برایم اهمیت دارد ، به همین شکل مهم نیست که شما گستر ده ترین مجرای ارتباطی را دارید ، بلکه حاضر بودن این ماجرا های گسترده در جایی که به آنها نیاز دارم اهمیت دارد . بین داشتن بزرگترین شبکه و داشتن بزرگترین شبکه برای پاسخگویی به نیاز های من تفا وت وجود دارد " . خریداران همچنین با یستی خبر داشته باشند که هیچ متدولوژی استا نداردی برای شبکه های IP وجود ندارد . هیچ آژانس دولتی یا گروه صنعتی آماری در مورد اندازه و کارایی شبکه ، IP منتشر نساخته است . در عوض ، هر فراهم کننده سرویس ، کا ر آیی خود را در مقابل معیا رهای دلخواه خود سنجیده و منتشر نمو ده است . از این رو خریداران باید دقت نمایند که سیب را با پرتقال مقایسه نکنند . Fred Briggs ، مدیر عملیاتی وتکنولوژی شرکت MIC ، می گوید : " هیچ انجمنی وجود ندارد که شرکت های فراهم کننده سرویس در آن عضویت داشته باشند و تمام داده های خود را با یک متد ولوژی سازگار به اشتراک بگذارند " . اغلب فراهم کنندگان سرویس بر روی دو نوع معیار تمرکز می کنند : آنهایی که کارآیی شبکه را جستجو می کنند . در موردنوع دوم نیز نگاهی خواهیم داشت به نحوه سنجش کار آیی شبکه از سوی شرکت ها ی فراهم کننده سرویس . اغلب شرکت های فراهم کننده سرویس بزرگ ، دارای backbone مشابه (از لحاظ اندازه ) هستند ( لوله های OC-192 که با سرعت 10 گیگا بیت در ثانیه می کنند معمول هستند ) و آنها رو تر های top-of –the –line خود را از فروشندگانی همچون ، رکت Cisco Sys tem و شرکت Juniper Networks تهیه می کنند ، از این رو پهنای باند یا اندازه روتر تمایز چندانی ایجاد نمی کنند . جایی که خریداران با تمایز ایجاد می شوند، دسترسی جغرافیایی شبکه های IP گونا گون است . یک معیار کلیدی کشور هایی است که یک فراهم کننده سرویس مالک ، یا کنترل کننده پیگردی شبکه در آنهاست . فراهم کننده سرویس که معمو لا در این مورد برنده است Equant NV می باشد ، که سرویس های IP را در 145 کشور در دست دارد . در اوایل ماه جاری Equant ، بدلیل دسترسی عمومی به شبکه IP خصوصی Equant ، موفق به امضای یک قرارداد عمده با فراهم کننده سرویس تلفن ماهوارهای Globalstar Telecommunications گردید .Globalstar از سرویس های IP VPN متعلق به شرکت Equant در 15کشور واقع در آمریکای شمالی ، آمریکا ی لاتین ،‌ اروپا ،آسیا ، خاور میانه استفاده می کند . Macjeffery، مدیرارشد بازاریابی در Globalstar که عملیات های ارتش ایالات متحده در افغانستان و عراق را نیز بر عهده دارد ، می گوید " توانایی Equant ناشی از دسترسی جهانی و قیمت های مناسب آن است . بزرگترین بزرگترین تجارت ما در دو نطقه افغانستان وعراق است ". Jeffery می گوید :Globalstar قصد دارد در طی سا ل آینده مناطق IP VPN را در پرتریکو ، آلاسکا و هند بیافزاید . او می گوید :" ما مطمئنیم که هر زمان قصد گسترش شبکه خود را داشته باشیم ،Equant مارا یاری خواهد داد ". معیار دیگری که شرکت های فراهم کننده سرویس ادعا ی آن را دارند، تعداد POP ها ی IP در شبکه هاشان است . MCL همه جا فریاد می زند که شبکه IP عمومی آن POP 4500 را در شش قاره جهان تحت پوشش دارد . این تصویری است که MCL از آن برای تبلیغ خود به عنوان بزرگترین IP backbone در دنیا استفاده می کند . Briggs می گوید : " چیزی که از دیدگاه یک مشتری اهمیت دارد ،تعداد POP است که شما در جهان دارید . این معیار نشان دهنده تعداد مکان هایی است که من می توانم بر روی شبکه شما در یافت کنم و شما می توانید قابلیت هایی را برای من فراهم آورید " . دسترسی به یک شبکه فراهم آورنده سرویس ، ( جه به عنوان POP وچه به عنوان تعداد شهر های پشتی بانی شده در نظر گرفته شود )دارای اهمیت است ، چرا که اغلب توافق های سطح سرویس (SAL ) با مشتری بر روی شبکه حامل وجود دارد ، نه در یک شبکه دارای دسترسی محلی . Briggs می گوید :" هنگامی که آنه به شبکه ما دسترسی پیدا کردند ، به توافق های SAL که ما ارائه می دهیم ، مناسب و مرتبط می شوند ، شرکت هایی که کار تولید یا اعمال سرویس مشتری در سرتاسر دنیارا انجام می دهند می توانند یک کیفیت سازگار از سرویس را دریافت کنند " . برای خریداران شرکتی ، دارا بودن امکان دسترسی اینترنتی از یک کشور مخصوص بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد . اخیرا شرکت های فراهم کننده سرویس بزرگ ، در حال رقابت با یکدیگرهستند تا بدانند با چه کسانی توانایی عرضه سرویس Multi-protocol Label Switching (MPLS) در اکثر کشورها را دارند . Christine Sorenson ، یک مشاور تکنو لوژی در شرکت AT&T ، می گوید :"این ها تنها POP ها نیستند که اهمیت دارند ، چیزی که مهم است جایی است که شما می توانید سرویس مورد نیاز خود را دریافت نمایید . شما نیازمند آن هستید که در مورد تعداد POP قابل استفاده با یک MPLS VPN پرسو جو نمایید " . معیار دیگری که شرکت ها ی فراهم کننده سرویس ار آن برای توصیف اندازه شبکه های IP استفاده می کنند ، میزان ترافیک بسته قابل حمل است . به عنوان مثال شرکت AT&T اظهار می دارد که IP backbone آن در آمریکا ی شمالی بر یک پایه ماهانه بیشترین ترافیک را حمل می نماید. سال گذشته ، AT&T در کسب بالاترین جایگاه در یک رای گیری ترافیک اینترنت که توسط نمایشگاه تحقیقات ارتباطات RHK برگزار گردید ، از MCI پیشی گرفت . Craig Uthi، رئیس مدیریت محصول شبکه IP در AT&T ، می گوید :" دلیل اینکه ما به میزان حمل ترافیک توسط خود می بالیم آن است که این امر یکی از شاخص های اقتصادی است . حدود 3/1 پتا بایت داده در هر روز از شبکه ما عبور می کند ". AT&T می گوید: کمیت های مربوط به ترافیک مهم هستند، چرا که این کمیت ها نشاندهنده میزان استفاده گسترده از شبکه IP شرکت AT&T است . Sorenson می گوید : " این موضوع بر می گرددبه قانون Metcalfe، که بیان می کند ارزش یک شبکه با تعداد گره ها (node) افزایش می یابد ، اگر بر روی یک شبکه ترافیک بیشتری وجود داشته باشد ، افراد بیشتری سعی دارند به یک دیگر دسترسی داشته باشند ، بر روی آن شبکه حضور خواهند داشت ، و ترافیک در آنجا بیشتر خواهد شد ". در این اثنا ، MCI از معیار دیگری برای جلب مشتری استفاده می نماید ( تعداد اتصالات شبکه سیستم مستقلی که دارد ) تا ارزش شبکه IP backbone خود را نشان دهد . MCI براساس این معیار مقام نخست را نظر TeleGeography Research کسب نمود، می گوید : این آمار بیانگر میزان اتصال یک شبکه IP به سایر قسمت های اینترنت است . Briggs می گوید :" ما از گذشته به اغلب دامین هامتصل بوده ایم ". او می افزاید این معیار مهمی است ، چرا که نشانگر اتصال MCI با اغلب فراهم کننده سرویس دنیا است . Brayn Van Dussen ، مدیر استراتژی ارتباطات در Yankee Group ، می گوید : نحوه اتصال یک شبکه IP backbone مهم است ، زیرا این امر بر سرعت ارتباطات میان شرکت های فراهم کننده سرویس تا ثیر می گذارد . Van Dussen می گوید :" اگر من یک خریدار شرکتی بودم ، از فراهمکنندگان سرویس می پرسیدم که چه تعداد مسیر را منتشرمی کنند ، و از آنها می خواستم که شما ره های سیستم مستقل سیستم مستقل خود را به من نشلن دهند. سپس من تعداد زیادی تست Ping انجام می دادم تا متوجه شوم که چه تعداد hop در ارتباطات من درون اینتر نت انجام می شود ". با اینکه سرویس دهندگان بزرگ اینتر نت ، میزان زیادی وقت و انرژی خود را صرف بحث در مورد اینکه شبکه آنها بر طبق معیارهای خاصی بزرگترین است می کنند ، اما خریداران شرکتی ، معمولا کار آیی شبکه را بیشترازاندازه مد نظر قرار می دهند . Briggs می گوید :" زمان انتظار ، قابلیت دسترسی و از بین رفتن بسته ها : این هاچیزی است که مشتری می ببیند و آن را می سنجد ".نگاه دقیق تر به این سه موضوع کلیدی برای کار آیی شبکه IP و نیز چند مورد جدید که در هنگام خرید سرویس های نو ظهور همچون VoIPمفید واقع می شوند ، اهمیت خاصی دارند .